Yatırım

Forward Kur Nasıl Hesaplanır?

Efenim bu yazımızda konumuz forward kur nasıl hesaplanır meselesi. Ya bu forward kur da neymiş, bana para kazandırır mı filan diyorsanız bu yazı daha çok forward kurdan para kazanmaya çalışanlardan ziyade forward kur nasıl hesaplanır meselesini merak edenler ile ticari işlemlerinde bankalardan bu kur üzerinden fiyat alan ve kur risklerini hedge etmek isteyen şirketlere yönelik.

Bir çok yazımda değindiğim üzere trade ile yatırım yapıp para kazanmaya kafadan karşıyım. Geçici olarak da trade stratejilerinden kazanan gördüm ama daimi geçimini bu işten sağlayan görmediğimden ve yöntemini de bilmediğimden size bu konuda tavsiye veremem. Vermem doğru olmaz zaten.

Forward Kur Nasıl Hesaplanır?

Şimdi bildiğiniz üzere sene sonuna -doğru özellikle Aralık ayında coşar bunlar- bir sonraki sene sonu USDTRY kaç olacak tahminleri yapan kurumlar vardır. Bunlar işte Goldman Sachs’tan tutun koca koca yatırım firmaları hep tahmin yaparlar. Bunların tahminlerinin bizim forward kur nasıl hesaplanır yazısında anlattığımız basit model ile alakası yoktur. Çünkü bu elemanlar ülkedeki siyasi ve coğrafi gerginlikleri de hesaba katar, oturup ciddi ciddi büyümeden enflasyona kadar varan ekonomik göstergeler üzerinde tahminlerde bulunurlar.

Gelelim biz forward kur nasıl hesaplanır meselesinde ne yapacağız. Abi bu iş teknik ve basit bir iş anlatacağım tabi merak etmeyin ama piyasa o kadar oynak bir varlık ki ne senin beklentini bırakır ne tahminini. Bir sabah bakarsın A.B.D. birini vurur, senin bakiye eksiye düşer. Bir gün bir bakarsın Türkiye Suriye’ye girer, senin bakiye yine eksiye düşer. Bunu sakın unutmayın.

Dövizin fiyatı neye göre belli olur diye bahsettiğim bir yazım var. Orada anlattım hikâyeyi ve paranın ne olduğunu. Esas belirleyici siyasiler olduğu için sen bu döviz şöyle olacak, böyle olacak diyemezsin. Yani dersin de o tahmin pek tutmaz hacı babam.

forward-kur-nasil-hesaplanir

Forward Kur Nedir?

Gelelim meselemize. Forward kur nedir? Abi forward kur ileri vadeli kur demektir. Genelde ihracatçı firmalar ile bankalar arasında yapılır bu işlemler ama seni illa ben de yapacağım diye tutturursan banka seni kırmaz yapar.

Forward kur işlemine bankaların kullandığı tahmin yöntemini kullanırsın.

Forward Kur Hesaplama Formülü

Forward kur nasıl hesaplanır dersen (USD/TRY için)

[(1+TRY beklenen enflasyon oranı) / (1+USD beklenen enflasyon oranı)] * spot kur

Hemen bir hesaplama yapalım. Mesela içinde bulunduğumuz tarih 27.01.2019 itibariyle 1 USD =5,94 TL’dir. 1 sene sonrası için kur tahminim ne diye sorarsanız size teorik olarak şu hesaplamayı yaparım.

[(1+0,11)/(1+0,025)]*5,94=6,43

Yani tahmin edilen enflasyon oranlarına göre 1 yıl sonra kur beklentim bu derim sana.

Ama bu süreçte neler varsayım dışıdır?

-siyasi olaylar

savaşlar

ekonomik gelişimler

Bunların tamamını devre dışı bırakınca zaten kur tahmin etmekte bir şey yok. Ben bütün bunları bir araya getirip tahmin ediyorum diyen kardeşlerimizi de piyasada sahnede görmek isteriz.

Not: Bu tahmin modeli dışında birçok tahmin modeli de bulunmaktadır. Ancak temeli bu tip bir formüle dayalıdır. Yani bu beklenen enflasyon yerine enflasyonu koyabilirsin, nominal faizi koyabilirsin ya da reel faizi koyabilirsin. Ancak hepsi aynı bokun farklı rengi. Esaslı etkileyici unsurların hiç biri bu formüllerde bulunmaz. Ha piyasada bunlar kullanılıyor mu kullanılıyor ama ben buradan tahmin edeyim kar edeyim noktasında kullanılır mı derseniz ı-ıh. O işi geçin.

Forward Kuru Kim Nasıl Kullanmalı?

Tüm okuyucularımın sineğin kanadından yağ çıkarayım da kar edeyim diyen köftehorlar olduğunu biliyorum. Ancak forward kur nasıl hesaplanır meselesi yatırımcılar için geçerli değil. Forward kuru esas kullanması gerekenler şirketlerinde kur riski bulunan yöneticiler içindir.

Onunda işlem sürecini anlatalım hemen. Efenim açtınız baktınız şirketinizdeki kur riskini hesapladınız. İlgili yazıyı okuduğunuzda size verdiğim açık tavsiyenin günlük yabancı para nakit akışı tablosu olduğunu görmüşsünüzdür zaten. Yaptığınız hesaplamalara göre her ay sonunda 10.000 USD ödemeniz var ve sizin de bu kadar dolarınız yok görünüyor.

Türkiye malum sürekli dolar sorunu yaşayan bir ülke. Dolayısıyla ilerleyen zamanda biriken parayla dolar alırım gibi bir düşüncede ciddi risk taşıyor. Bu durumda siz ne yapıyorsunuz: Üç tane alternatifiniz var, ya forexten işlem yapacağız, ya VİOP işlemleri üzerinden kontrat alıyorsunuz ya da gidip banka ile forward işlemi gerçekleştiriyorsunuz. İşte burada yazdığım forward kuru bankanın size vereceği kurdur. Bu yöntemle bankanın size ne kadar çaktığını görürsünüz. Güzel bir kur riski hedge yöntemidir.

Peki ” ulan sığır herif millet bunu bilmiyor mu?” dediğiniz duyar gibiyim. Biliyor efenim bilmez olur mu? ancak aç gözlülük var. Adam şöyle düşünüyor. Tamam kur artarsa zarar ederim hatta batmanın eşiğine gelirim. Ama ya kur düşerse, yani ya TL değer kazanırsa. İşte bakın bu hastalıklı ve şirket batıran cinsinden bir düşünce yapısıdır. Özetle aç gözlülük yapmayın. Adam olun.

Hadi öpüyorum alayınızı, esen kalın.

yatirimkurusu

7 yıldır finans sektöründe denetçi, İngilizce biliyor, bir kızı var.

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu